» Blog » D&D Next: pierwsze spojrzenie
25-05-2012 15:12

D&D Next: pierwsze spojrzenie

W działach: D&D | Odsłony: 15

D&D Next: pierwsze spojrzenie
Panie i Panowie, od dzisiaj jestem fanbojem nowego D&D.
Jest dobrze!

Pierwsze wrażenia - weźcie to, co dobre w 3,5, weźcie to, co fajne z 4. Dodajcie szczyptę oldschoolowego klimatu w stylu whitebox. Potem weźcie porządny, masywny tasak i obrąbcie wszystko z czterech stron, aż zostanie Wam mała, poręczna kostka czyściutkiej esencji wszystkich edycji.

Tak wygląda D&D next.

Gra pokazana w playteście jest mała, prosta (sic!) i logiczna. Znikły skille (sic!) i wydzielone rzuty obronne (sic!). Do wszystkich testów używamy modyfikatorów z cech.
Zamiast skilli na razie mamy zastępujące je zdolności wynikające z klasy czy backgroundu postaci, np. złodziej ma +3 do otwierania zamków i +3 do skradania się. Bardzo to sprawne, schludne i logiczne, a jednocześnie zostawia pole do popisu wyobraźni i jest otwarte na inicjatywę gracza. Mam nadzieję, że dzięki temu w końcowej wersji także uda się uniknąć tabelki z listą umiejętności.

Magia to wybór i sloty z 3ed. Same czary są jednak opisane podobnie jak w 4ed. dzięki czemu wiemy od razu, że po rzuceniu healing word (ze zgrabnym flavour tekstem) kapłan może na przykład jeszcze przywalić.

Walka została uproszczona. Inicjatywa? Mod. ze Zręczności + k20. Nowy motyw z Przewagą też jest ciekawy. W walce (zresztą, nie tylko w walce) decydujemy, czy któraś ze stron ma przewagę. Ten, kto ma przewagę rzuca 2k20 przy testach i wybiera kość, na której wypadło więcej.

Natural 1 - test automatycznie nieudany. Natural 20 - trafienie i krytyk (czyli zadajemy maksymalne obrażenia). Pa pa, zasięgi! Pa pa, mnożniki!

Mechanika jest prosta, czuc, że to szkielet, do którego możemy modułowo dodać po prostu WSZYSTKO. Ba, wydaje mi się, że ostateczna karta postaci przy odrobinie wysiłku mogłaby zająć jedną stronę A4.

Całość ma zdecydowanie oldschoolowy feel. Trzymetrowe tyczki i te sprawy.

Jak to mówią: jaram się. Może zabrzmi to dziwnie, ale uważam, że Sawadżom rośnie mega konkurent. Jak dla mnie bomba. Dajcie mi jeszcze OGL (oby!) i będę w siódmym niebie.

Komentarze


Malaggar
   
Ocena:
+2
Potem weźcie porządny, masywny tasak i obrąbcie wszystko z czterech stron, aż zostanie Wam mała, poręczna kostka czyściutkiej esencji wszystkich edycji.
Która wyglądem i smakiem przypomina suchą karmę dla psa.
25-05-2012 15:14
kbender
   
Ocena:
+1
Czyli chyba duży krok wstecz.

Modyfikatory z profesji - O.o. Już to gdzieś widziałem i wiem jak to się skończy.
50 modyfikatorami o różnej wartości jak w Palladium (Mam +3 do obrony przed magią i +2 przed psioniką, to w sumie przeciwko "Mind Knives" mam +2, +3 czy +5?), masą rzeczy do notowania na karcie postaci i do zapamiętania.

Chyba właśnie z powodu tych błędów współczesne RPG mają coś co się nazywa "Listą umiejętności".
25-05-2012 15:19
Malaggar
   
Ocena:
+4
Mechanika jest prosta, czuc, że to szkielet, do którego możemy modułowo dodać po prostu WSZYSTKO. Ba, wydaje mi się, że ostateczna karta postaci przy odrobinie wysiłku mogłaby zająć jedną stronę A4.
Do malucha tez można doczepić spojler, fajne alusy, przyciemnić szyby i dać diody na podwozie. Ale to tworzy jeżdzący koszmarek, a nie fajne autko.

I co to za idiotyczna moda z tym "Nasze zasady są tak biedne, że wepchniemy je na jedną stronę A4"?
25-05-2012 15:24
Ninetongues
   
Ocena:
0
Hejters gona hejt. :D
25-05-2012 15:32
Malaggar
   
Ocena:
+7
Lajkers gona lajk.
25-05-2012 15:39
kbender
   
Ocena:
+4
Mejkers gona mejk.

Bajers gona bajk.

Nabrałem się już na "super 4tą edycję DND". Zachwycałem się nią. Przeszło mi, w sumie to nic więcej niż skirmisz z funkcją prowadzenia kampanii.

Całkowita rezygnacja ze skilli na rzecz przypisanych na stałe do klasy i rasy modów? Serio?
Może od razu powiemy, że grać można TYLKO krasnalem-kapłanem, elfem-magiem, hobbitem-złodziejem i człowiekiem-wojownikiem? Brzmi znajomo? Bo w tym kierunku to zmierza.
25-05-2012 15:46
Ninetongues
   
Ocena:
0
@ kbender
Twoje obawy są bezpodstawne. :) Nie tylko masz rasę, klasę, podtyp klasy, ale jeszcze background. Wyborów masz w bród.
25-05-2012 16:00
DeathlyHallow
   
Ocena:
+2
brzmi fajnie, a nie spodziewałem się.
25-05-2012 16:09
Malaggar
   
Ocena:
+5
Wow! Frikkin' epic! Mogę wybrać aż cztery rzeczy!
Rany, jak przeciętny gracz da radę ogarnąć to wszystko? Ja chyba będę musiał prosić o pomoc sąsiada!
25-05-2012 16:11
kbender
   
Ocena:
+3
Z ddkoidów to ja chyba pozostanę wiernym turlaczem Pathfindera ;)

Z rozmów róznorakich - nie podoba mi się odchodzenie od skilli w kolejnych odsłonach DDków. W 3.x grając wojownikiem, mogłem zrobić postać NIEOPTYMALNĄ i zainwestować w takie skille jak gotowanie, wiedza (architektura) i wiedza (magia), oraz w nieżyciowe atuty jak dowodzenie, pochodzenie itd.

Rozumiem, że WotC dostrzegło błąd w moim buildzie postaci i usuwa takie bzdurne rzeczy jak "indywidualizm postaci", "nieefektywne buildy", "klimatyczne lub debline dodatki" i inne rzeczy które pozwalały zbudować fajną, nieszablonową postać. Dla mojego dobra, w końcu mój "normals" może spotkać w grze "optymala" i się popłaczę i nie kupię więcej produktu.

Hooray for Hasbro!
25-05-2012 16:21
nimdil
   
Ocena:
0
To tylko trzon, playtest i paczka na jedną sesję. Nie wyciągajmy zbyt daleko posuniętych wniosków dotyczących kształtu D&D Next bo z tego pierwszego playtestu jedyne co wiemy to że zainteresowanie fanów wciąż przerasta możliwości techniczne infrastruktury http://wizards.com.
25-05-2012 16:39
37965

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
+12
Wyrywacie się niepotrzebnie. Poczekajmy, aż zigzak zdecyduje.
25-05-2012 16:41
Ninetongues
   
Ocena:
+3
@ kbender
Nie wiadomo jak będzie z dostępnością backgroundów dla klas, ale będziesz mógł wybrać wojownika, który był kiedyś kucharzem, albo studiował teorię magii. To, co mam w playteście wyraźnie wspiera "indywidualizm postaci", "nieefektywne buildy" i "klimatyczne lub debline dodatki".

Może jednak ściągnij i poczytaj? Może Cię zaskoczy?
25-05-2012 16:41
Malaggar
   
Ocena:
+3
Ale wcześniej musi odbyć konsultację z Laverisem.
25-05-2012 16:42
Szponer
   
Ocena:
+12
Wam nie mozna dowodzić, wszystko zle. Dużo zasad - zle, mniej tez niedobrze.

Ja bede grzecznie czekać na całość oraz bede sie jarac, chociażby dlatego, ze może wyjść cos fajnego.
25-05-2012 16:49
DeathlyHallow
   
Ocena:
0
daj kto linka.
25-05-2012 16:49
kbender
   
Ocena:
+2
@Ninetongues
Pewnie, raczej jutro lub pojutrze. Dziś mam wrogie ściąganiu środowisko w pracy ;)

@Szponer
Ja lubię mało zasad... ale mało zasad bez klapek na oczach, mało zasad w oparciu o które można zrobić wiele.

To nie będzie najlepsze porównanie, ale spróbuję.

Lubię gdy system RPG jest małym miejskim samochodem. Jasne, nie ma bajerów, ale wszędzie się wciśnie i jest prosty w obsłudze.

Obawiam się, że DnD 5 będzie drezyną. Niby też proste i łatwe w obsłudze, tylko jak wyjechać poza te cholerne zaprojektowane przez twórców tory...
25-05-2012 17:05
Szary Kocur
   
Ocena:
+1
Coraz częściej klepią te edycje. Niedługo kążda będzie miała na końcu kalendarz na rok wydania.

Cztery wybory-oto zasadnicze tworzenie postaci. Mechanika jest raczej jak z zabawnej minigierki.

A Savage mogą raczej spać spokojnie. Żaden z settingów DnD nie zachwyca (spośród znanych mi ludzi) nikogo poza ortodoksyjnymi fanami systemu, a najbardziej fanatyczny jakiego znam ceni 3.5 za jej skomplikowanie właśnie.
25-05-2012 17:15
38850

Użytkownik niezarejestrowany
    @DH
Ocena:
0
43949

Użytkownik niezarejestrowany
    @DH
Ocena:
+2

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.