» Blog » D&D Next: pierwsze spojrzenie
25-05-2012 15:12

D&D Next: pierwsze spojrzenie

W działach: D&D | Odsłony: 15

D&D Next: pierwsze spojrzenie
Panie i Panowie, od dzisiaj jestem fanbojem nowego D&D.
Jest dobrze!

Pierwsze wrażenia - weźcie to, co dobre w 3,5, weźcie to, co fajne z 4. Dodajcie szczyptę oldschoolowego klimatu w stylu whitebox. Potem weźcie porządny, masywny tasak i obrąbcie wszystko z czterech stron, aż zostanie Wam mała, poręczna kostka czyściutkiej esencji wszystkich edycji.

Tak wygląda D&D next.

Gra pokazana w playteście jest mała, prosta (sic!) i logiczna. Znikły skille (sic!) i wydzielone rzuty obronne (sic!). Do wszystkich testów używamy modyfikatorów z cech.
Zamiast skilli na razie mamy zastępujące je zdolności wynikające z klasy czy backgroundu postaci, np. złodziej ma +3 do otwierania zamków i +3 do skradania się. Bardzo to sprawne, schludne i logiczne, a jednocześnie zostawia pole do popisu wyobraźni i jest otwarte na inicjatywę gracza. Mam nadzieję, że dzięki temu w końcowej wersji także uda się uniknąć tabelki z listą umiejętności.

Magia to wybór i sloty z 3ed. Same czary są jednak opisane podobnie jak w 4ed. dzięki czemu wiemy od razu, że po rzuceniu healing word (ze zgrabnym flavour tekstem) kapłan może na przykład jeszcze przywalić.

Walka została uproszczona. Inicjatywa? Mod. ze Zręczności + k20. Nowy motyw z Przewagą też jest ciekawy. W walce (zresztą, nie tylko w walce) decydujemy, czy któraś ze stron ma przewagę. Ten, kto ma przewagę rzuca 2k20 przy testach i wybiera kość, na której wypadło więcej.

Natural 1 - test automatycznie nieudany. Natural 20 - trafienie i krytyk (czyli zadajemy maksymalne obrażenia). Pa pa, zasięgi! Pa pa, mnożniki!

Mechanika jest prosta, czuc, że to szkielet, do którego możemy modułowo dodać po prostu WSZYSTKO. Ba, wydaje mi się, że ostateczna karta postaci przy odrobinie wysiłku mogłaby zająć jedną stronę A4.

Całość ma zdecydowanie oldschoolowy feel. Trzymetrowe tyczki i te sprawy.

Jak to mówią: jaram się. Może zabrzmi to dziwnie, ale uważam, że Sawadżom rośnie mega konkurent. Jak dla mnie bomba. Dajcie mi jeszcze OGL (oby!) i będę w siódmym niebie.

Komentarze


38850

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Ojej, umarłem :)

Twoja recka lepsza. Ide zmienic pieluche.
25-05-2012 18:14
Obca
   
Ocena:
+1
Very interesting. Kiedy to wychodzi?
25-05-2012 18:16
oddtail
   
Ocena:
+1
Brak skilli?

Biorąc pod uwagę, że w 3 edycji skille, choć były, i tak sprawiały że wszystkie niebojowe "zastosowania" postaci były potraktowane po macoszemu, nie jestem nawet pewien czy chce mi się nawet czytać reguły, w których nawet ten okrawek został usunięty.

Polecanka za oszczędzenie mi czasu potrzebnego na zassanie i ewentualne przeczytanie ;)
25-05-2012 18:18
38850

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
+1
A po co skille? Przecież to tylko komplikuje
Pamiętaj, ze target to 12+, jak w GW.
25-05-2012 20:00
ment
   
Ocena:
+7
@oddtali, wydaje mi się, że zbyt pesymistycznie podchodzisz do tych skilli.

Pamiętam, że w 3.0 i 3.5 i tak maksowałem tylko kilka skilli, reszta była nierozwinięta -czyli testowałem je na k20+mod z atrybutu -czyli tak jak teraz. Te rozwinięte miały jeszcze bonus z rozwinięcia -tu oddany przez znajomość skilli z backgrounda. Podejrzewam, że stworzyć backgrounda, który da Ci premię do skilli w takim komplecie, jaki sobie wymarzysz, nie będzie problemem -przecież WotC nie przyjadą i nie zrobią Ci wjazdu na chatę.

Mi się takie podejście bardzo podoba -jest dużo bardziej otwarte niż lista skilli.
26-05-2012 12:06
Tyldodymomen
   
Ocena:
+6
Skończy się jak zwykle- gruby testing tylko dla klas podstawowych dla leveli 1-5. Potem dodatki z paraprestiżami zaginającymi mechanikę, fora zatrzeszczą od kombosów na wyciąganie co ture tej przewagi co daje 2k20 oraz hałsbanów na pewne zasady. A po trzech latach d&d next level, czyli wersja 5.5 .
Wychodzi na to że gra zrywa z urawniłówką 4.0 , więc dobrze by było by zadbali o przetestowanie wszystkich poziomów. Żeby się znowu nie okazało że jak nie grasz magiem to zainwestuj w cooking, naczej nici z twoich 5-ciu minut sławy na sesji.
26-05-2012 13:33
Krzyś
   
Ocena:
+2
Ja jestem już po lekturze większości materiałów. Jest kilka istotnych zmian, np. inny system naliczania HPków, system przewag, sporo uproszczeń (np. trafienia krytyczne). Jest dobrze, może poza paroma dziwnymi zmianami i brakiem paru opcji. Ale jestem nastawiony pozytywnie i chętnie będę testował dalej.

Zarówno Tmen jak i ment dostają po plusie- Tmen, mam podobne obawy, ment, miałem tak samo.

Tak czytam sobie te komentarz pod tą notką... kurde, ludzie, ileż w was jest hejtu na te biedne DDeki, a i tak większość z was w nie grała i pewnie miała z tego radochę.
26-05-2012 13:50
oddtail
   
Ocena:
+2
ment: może i masz rację. Złamałem się, jednak rzuciłem okiem i... wiele zmian bardzo do mnie przemawia. Na przykład to, że teraz (potencjalnie) realnie korzysta się ze wszystkich sześciu cech (na przykłąd dlatego, że nie ma trzech podstawowych rzutów obronnych) to krok w dobrą stronę. Pomysł z przewagą/problemami w rzucie jest fajny. Kilka innych rzeczy też odbieram dość pozytywnie.

Ale wciąż pozostaję sceptykiem. Ta edycja D&D ma być mocno customizable i modułowa (co zresztą pozwoliłoby zapewne rozwiązać mój problem ze skillami - potrafię wyobrazić sobie proste modyfikacje tych zasad "symulujące" posiadanie przez postać klasycznych skilli). Jak zobaczę tę modułowość, dopiero zacznę się zachwycać ;).
26-05-2012 15:06
ment
   
Ocena:
+3
Mi się z kolei podoba ta beta pod tym względem, że jest taka surowa, zwięzła. Jeśli pozostaną wierni takiej skondensowanej formie, to deki mogą stać się bardzo przystępnym systemem dla nowych graczy, a dla doświadczonych -dobrą, nie związującą rąk podstawą do grania.

Jeśli jeszcze zostawią forgottenty takimi, jakimi uczynili je w czwartej edycji, to pewnie na to się przerzucę. Co najwyżej będzie problem, że po angielsku, bo dla moich graczy to bariera, a przecież nie będę czekał na tłumaczenie. Pożyjemy, zobaczymy.
26-05-2012 19:52
Kot
   
Ocena:
0
Ment dobrze pisze, dać mu piwa. :)

A tak na serio, umiejętności nie zniknęły. Po prostu zachowali bardzo sympatyczny sposób ich działania z czwartej edycji. Póki co nie opisano ich zbyt konkretnie, więc nie ma co się kłócić. Poczekamy, zobaczymy...
27-05-2012 13:52
markol
   
Ocena:
+1
@ment

Spodziewam się ze CD-Projekt wyda D&Dnext, w swoim oddziale gier bez prądu.
27-05-2012 18:47
ment
   
Ocena:
0
@markol, na to liczę. Tylko żeby nie kazali na to wydanie czekać tak długo, jak w zwyczaju miała ISA.
27-05-2012 19:25
markol
   
Ocena:
+2
nie CD-projekt ma kasę o środki by wydać to dobrze i z reklama odpowiednią, tera ta firma rozprowadza produkty Wizzarda. Ponoć coś tam planują ale na razie planują tyko, no ale ja jestem dobrej myśli.
27-05-2012 21:27

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.