» Blog » Incepcja i ból serca
10-08-2010 00:47

Incepcja i ból serca

W działach: kino, recenzje | Odsłony: 17

Nie przesadzam.
Filmy takie jak Incepcja zawsze powodują u mnie ból serca.

Czekałem na premierę, pilnując się, żeby nie przesadzić z entuzjazmem. Ale nie dałem rady. Recenzenci wychwalali film pod niebiosa. Peany na cześć "Nowego Matriksa" nie słabły i nie będą słabły pewnie aż do tegorocznych Oskarów.
A ja dałem się tym zachwytom porwać.

I oto siedzę w kinie z żoną i przyjaciółmi i z szerokim uśmiechem na ustach czekam na pierwszy od długiego czasu film, który ma mnie rzucić na kolana.

No i co?
No i dupa.
Spoilery będą. I szyby dymki. I alu felgi.

Początek był dziwny. Cały sekret filmu zostaje wyjawiony w pierwszych minutach bez zbędnej gradacji. Ot, pierdul. Mina mi trochę zrzedła. Ale myślę sobie "spoko. Na pewno się rozkręci. Nolan usypia tylko moją czujność."

Około połowy filmu. Zbieranie ekipy, wprowadzanie i trening Ariadny. Wyszczerz wraca na usta. "O w mordę! To będzie genialne! Zakrzywianie miast, labirynty, projekcje obronne, 10 lat na 3 poziomie we śnie to minuty w rzeczywistości! Awesome!".

Wreszcie zaczyna się akcja docelowa. Łykam kolejne abstrakcyjne przeniesienia na kolejne warstwy snu. Zabawa z grawitacją. Troszkę nudnawo i dziwnie bezpłciowo, ale myślę sobie... No właśnie. "Spoko. Na pewno się rozkręci. Nolan usypia tylko moją czujność."

A potem ostatnia warstwa snu i...
Śnieżna twierdza. Narty. Ratatata-bum.

+_+

Myślę sobie: "OK. Spoko. Na pewno się rozkręci. Nolan usypia tylko moją czujność." Na pewno coś pier... dzielnie. Na pewno będzie fajnie. W końcu po co by pokazywał to całe zaginanie przestrzeni, po co labirynty, projekcje-ochroniarze, schizy głównego bohatera, gdyby miało nie pierdzielnąć...?

Oglądam dalej. Film zbliża się do końca. Patrzę na "limbus". O. Troszkę wyobraźni. Może będzie lepiej? Może w końcu, może wreszcie teraz...? I czekam. "Spoko. Na pewno Nolan usypia tylko moją czujność."

Zakończenie w umyśle Saito. Oczywistość goni oczywistość. Mina mi rzednie. Napisy końcowe.

...

Smutek.
I tytułowy ból serca.

Bo, moi mili, Incepcja to nawet nie science fiction średniej półki. To wariacja na temat Ocean's Eleven.

I nie zrozumcie mnie źle. To nie jest zły film. To fajne filmidło, które nie nudzi. Ba, chętnie bym je obejrzał z rodzinką, na DVD, po jakimś niedzielnym obiedzie.
Łapiecie już, co chcę powiedzieć? Po Incepcji spodziewałem się wgniatania w fotel. Uwierzyłem w tego "Nowego Matriksa". A dostałem średnie kino z mnóstwem niewykorzystanych wątków. Z gigantycznym potencjałem (wchodzenie w ludzkie sny!) który nie został wykorzystany W OGÓLE! Temat ludzkich snów został sprowadzony do głupich, nudnych i pustych strzelanin (sic!) i klasycznej historyjki o złodziejach, której intryga nie dorasta do pięt nie tylko wspomnianemu "Ocean's Eleven", ale też staremu jak sam świat "Żądłu".

A nawet niezły film, który obiecuje złote góry a potem daje figę z makiem... Przestaje być nawet niezły.

Oto kilka podsumowań:

Plusy

+ za aktorstwo
+ za efekt specjalny z zaginaniem miasta (napisałem "efekt" bo pojawia się ten motyw tylko na treningu, a potem już nigdy)
+ za walkę w pokręconej grawitacji (nie napalajcie się, była tylko jedna, krótka i niewiele znacząca)
+ za montaż scen równocześnie rozgrywających się na trzech warstwach podświadomości
+ za muzykę. Aż trudno mi było uwierzyć, że Zimmer potrafi coś jeszcze oprócz theme z Gladiatora.

Minusy

- za absolutny brak wyobraźni a'propos snów (ludzkie sny są strasznie nudne, logiczne i sztampowe, przynajmniej wg. Nolana)
- za brak choćby jednego gadżetu (totem, oprócz durnego zamknięcia [w kinie wszyscy się śmiali] nie ma w filmie ŻADNEGO zastosowania)
- - - za niewykorzystanie wątków, które aż wyją i tarzają się w prochu, błagając o ich wykorzystanie (wiele rzeczy. Np. projektowanie labiryntu. Czy ktoś mi wytłumaczy po kiego wała Ariadna w ogóle wchodziła? Przecież poza treningiem ONA NIC NIE ROBIŁA! A w każdym razie nie miała ani jednej sceny dla siebie.)

Ostatni minus musiałbym rozciągnąć na cały nowy wpis. Oprócz Ariadny nie wykorzystano totemów, wpływu śniących na rzeczywistość snu (tworzenie choćby broni, sytuacji, przedmiotów), schiz Di'Karpia (nie, Nolan, jedna scena z pociągiem nie wystarczy), "projekcje-przeciwciała", czas spędzany we śnie (nie zauważyłem tam tych 10 lat. A skoro ich nie było, to po kiego wała o tym rozmawiali?!)...

Słowem Nolan olał wszystko, co najfajniejsze.

Przysięgam, że gdybym dostał scenariusz (lub dostałby go ktokolwiek, kto lubi SF i umie myśleć) i mógł spędzić z nim jeden dzień, wyposażony w czerwony długopis, otrzymalibyśmy film o dwie klasy lepszy.

Z bólem serca zakończę więc ten wpis.
Krzyczcie sobie, ile chcecie, ale ja zawiodłem się na Incepcji straszliwie, bardziej, niż na "Awatarze". Dla mnie Nolan zrobił film słaby, bez wyobraźni i bez polotu, mając do dyspozycji fajną historię i ciekawe pomysły. Nie wykorzystał z nich niczego, co sprawiłoby, że zapamiętałbym ten film.

Odradzam Incepcję.
Poczekajcie, aż poleci na Polsacie w niedzielę po południu.

Zawiedziony sromotnie
Nine

Komentarze


27532

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Jeżeli poczułaś się zaatakowana i kontekst / ton mojej wypowiedzi sugeruje, że tracenie=marnowanie, przepraszam.

Więcej teraz nie napiszę, bowiem siedzę nad scenariuszem do L5K na jutro.
10-08-2010 19:00
Eva
   
Ocena:
0
Ależ nie ma za co, i bez przesady z atakowaniem, poczułam się tylko (chlip), niezrozumiana ;-) Powodzenia ze scenariuszem :-)
10-08-2010 19:07
Ninetongues
   
Ocena:
+3
@ Eva

O, ktoś potrafi (i ma cierpliwość) tłumaczyć ludziom sens dyskutowania o gustach? Wygląda na to, że mam w tobie bratnią duszę. ^^

Nie kinematonanizuj się sama.
Covering fire!

@ Obrońcy Incepcji

Zgadzam się. Pewnie gdybym się tak optymistycznie nie nakręcił (a najmocniej zadziałał na mnie wpis Cravena właśnie, bo jego blog to jedno z miejsc na które zawsze zaglądam, kiedy zależy mi na opinii na temat jakiegoś filmu) to nie przeżyłbym wielkiego rozczarowania.

Niemniej zarzucam filmowi konkretne braki i błędy. Obrona pod hasłem "źle się nastawiłeś" nie odpowiada na pytanie, czemu Nolan olał (nolanolał^^) wszystko, co mogłoby być fajne.

Co więcej, podobnie jak Eva jestem zdziwiony, że po górnolotnych zachwytach nagle, po mojej "recenzyjce" jedynym argumentem w obronie filmu są następujące zdania "źle się nastawiłeś", "film był dobry", "to był film sensacyjny". Bo jeszcze kilka dni temu... No dobra. Cytuję:

"
Te aktorskie popisy idą w parze z genialnymi zdjęciami i designem wszystkiego co widzimy w filmie. Kapitalna muzyka, świetne efekty, całość mistrzowsko poprowadzona przez reżysera. Wszystko to jednak okrywa cień scenariusza. Wygładzonego, świetnie pomyślanego, lśniącego pomysłem i rozmachem. Incepcja angażuje widza, serwuje rzeczy, których jeszcze nie widzieliśmy."

Craven

"Problemem jest dla mnie też wiek dzieci. Skoro Cobb się ukrywa i dzieci tak za nim tęsknią to można sądzić, że nie minął miesiąc - pozatym jest już uznany w środwisku śniących.
Kiedy do nich wraca to wyglądają identycznie jak w jego ostatnim wspomnieniu, co skłaniało by raczej do uznania, że jest w którejś warstwie snu."

Kemer

"Ariadna wypełnia swoją mitologiczną rolę wyprowadzając Cobba z labiryntu jego chorego umysłu.

A co do obrączki i tego, ze jest prawdziwym totemem.
Bardzo możliwe, w końcu Leo robi coś innego niż to czego uczy idących z nim w sen. Mógł i w tym momencie skłamać.
Musiał mieć tez jakiś totem kiedy jego żona żyła, a bączek był jej totemem.

Trochę jednak ta koncepcje burzy scena z początku filmu kiedy przyprowadzają go do starego Saito.
Mówią, że znaleźli przy nim tylko pistolet i bączek.
- dziura w scenariuszu?
- obrączka to coś na tyle oczywistego i nie ukrywanego, że żołnierze pominęli (jak spodnie czy pasek)"

Szept

...A teraz tylko "to był fajny, rozrywkowy film sensacyjny, na który nie należało się zbyt optymistycznie nastawiać?"
Było zagubienie w (moim zdaniem wyimaginowanej przez niektórych odbiorców) misternej fabule i wielowątkowości tego przełomowego filmu, a teraz jest "Nu, im mniejsze oczekiwania, tym lepsza zabawa."?

Przyznacie, że to jak flagi na wietrze. ;)

I na to właśnie uwagę zwróciła Eva. Ale, jak widzicie, wytłumaczenie tego jest cokolwiek czasochłonne. ^^'
10-08-2010 22:00
Scobin
    Wybiórczo o jednym z argumentów
Ocena:
+2
Jeśli dobrze pamiętam, sny w filmie nie mogły być za bardzo odjechane, ponieważ to nie są stricte sny, ale podróbki symulujące rzeczywistość; takie, w które mogłaby uwierzyć ofiara ekstrakcji lub incepcji. Poza tym wszelkie ostre ingerencje w przedstawioną rzeczywistość burzą stabilność snu oraz otwierają na oścież drzwi agresywnym projekcjom. Nie jest to szczególnie efektowne, ale całkiem sensowne/logiczne – trzeba tylko pamiętać, że kiedy Cobb mówi:

We create the world of a dream. We bring a subject into that dream and they fill it with their secrets,

to słowo "sen" jest li tylko metaforą.

Szerzej o tym wszystkim pisze Siman. I moim zdaniem przekonująco argumentuje, że kiedy popatrzeć na "Incepcję" jako na SF (czy może inaczej: fantastyczno-naukową nadbudowę na schemat kina sensacyjnego), to sprawdza się ona w tej roli dobrze.
10-08-2010 22:21
Alkioneus
   
Ocena:
+3
@Nine
Zgadzam się. Pewnie gdybym się tak optymistycznie nie nakręcił (a najmocniej zadziałał na mnie wpis Cravena właśnie, bo jego blog to jedno z miejsc na które zawsze zaglądam, kiedy zależy mi na opinii na temat jakiegoś filmu) to nie przeżyłbym wielkiego rozczarowania.

Cravena osobiście nie znam, znam go tylko z recenzji i muzyki filmowej. Ale to entuzjasta, ktoś, kto po zakumulowania dużej wiedzy na temat tego, co się dzieje w kinach, potrafi się na coś zdrowo napalić. Wotował Avatara na kawał czasu przed pierwszym trailerem. Dla mnie powodem do dumy jest, jak w jego notkach nie ma dla mnie nic nowego, bo wszystko już wyłapałem w własnym netscoutingu.

Na Incepcję szedłem jak na ambitny film, który miał zmienić definicję blockbustera. I dla mnie on ją zmienił.

I może się podłożę, ale uważam Incepcję za kanon. Już sam fakt, jak bardzo trzeba w niej gmerać, żeby jej przyłożyć o czymś świadczy. Bo to nie jest kwestia nastawienia, ale jeżeli przyłożyłbym wykładnię Eve lub NT do każdego niewybitnego filmu, to ten runąłby jak domek z kart.

Więcej. Są filmy absolutnie genialne, które po takiej wykładni by się rozleciały(z moim faworytem ostatnich pięciu lat - In Bruges) na czele.



10-08-2010 22:52
Eva
   
Ocena:
+2
@ Alkioneus
Wszyscy zapominają, że czepianie się scenariusza (w którym, moim zdaniem, nie trzeba było grzebać, żeby znaleźć babole, trzeba było się namęczyć, żeby je spisać, owszem), nie było jedyną treścią mojej notki ani jedynym zarzutem. W sumie moja wina, bo o scenariuszu napisałam najwięcej. Jednak głównym zarzutem - przez "wykładnię" którego przejdzie większość filmów, które widziałam w ciągu ostatnich kilku lat - jest patos i przegadanie. NT, jeśli dobrze zrozumiałam, czepia się między innymi tego, że film jest za mało efekciarski (gdzie te labiryntyyyy...), to też jest kryterium nad którym nie trzeba się specjalnie zastanawiać i które przejdzie bardzo bardzo wiele filmów niewybitnych.
10-08-2010 23:07
Alkioneus
   
Ocena:
0
@Eva

Wiem, trudno mi cokolwiek więcej pisać, ale klasycznego efekciarstwa po Nolanie trudno się spodziewać. To właśnie on przecież skontrował gotyckość Burtona w Batmanie zwykłym nowojorskim Gotham. Memento przy swoim potencjale mogło być efekciarską bombą, skończyło się prozaiczną formą. Prestiż to samo.

Nolan nie jest efekciarzem od labiryntów. Nolan to facet od robienia solidnych filmów w konwencji zapomnianej dzisiaj.

I nie byłbym sobą, ale...
Blade Runner też nie był efekciarski, nawet na swoje czasy.

EDIT: I jasno wyklaruję swój pogląd na Incepcję. To świetny film o niesamowicie spójnej konstrukcji, logiczny i strawny. Niewykorzystane pomysły? Nolan dla mnie napoczął temat, pokazał możliwości jego koncepcji, przedstawiając je w formie, która trafia do wielu. Oczekiwałem ciekawostki i kroku do przodu. Wreszcie go doczekałem, bo ceniony przeze mnie Parnassus nie mieści się w kategorii blockbusterów, Prince of Persia to zaledwie wariant Piratów z Karaibów(sprawny i atrakcyjny), wspomniany przez Ciebie Nine to klęska.

Jeśli chodzi o Incepcję to jestem na 3 x TAK. Jeśli tak mają wyglądać blockbustery, to będę częściej odwiedzał kina.

10-08-2010 23:25
Eva
   
Ocena:
0
To rozmawiamy w końcu o ciężko wykminionych na potrzeby Incepcji i do niej dopasowanych kryteriach, przez które ciężko przejść prawie wszystkim filmom ostatnich lat czy o klasycznych kryteriach, niedopasowanych do filmów Nolana? Bo ja się chyba zgubiłam ;-)
EDIT:
Tak, Nine to straszna porażka. Ale, jak mówiłam, więcej Cottilard, w tym genialnie zaśpiewane i zmontowane "take it all", Penelopa C. i świetny epizod Kate Hudson (?) w roli egzaltowanej dziennikarki sprawiają, że jest to w moich oczach porażka mniejsza od Incepcji. Ba, samo "take it all" sprawia, że ten film jest lepszy od obiektu naszych sporów ;-)
10-08-2010 23:34
Alkioneus
   
Ocena:
0
@Eva

Jak tak się będziemy w detalach prztykać, to się wyłożymy. Nie cytowałem konkretnie, ale

NT, jeśli dobrze zrozumiałam, czepia się między innymi tego, że film jest za mało efekciarski (gdzie te labiryntyyyy...), to też jest kryterium nad którym nie trzeba się specjalnie zastanawiać i które przejdzie bardzo bardzo wiele filmów niewybitnych.

Do tego się odnosiłem. Wiem, że ino chłop się czepia ostatniego zdania, bo to świadczy, że nie czyta więcej, ale akurat ten punkt poruszyłem. To, co NT punktuje(mało efekciarstwa) to typowy element Nolanowego rzemiosła. Równie dobrze mógłbym ja atakować Michaela Baya o jego nadmiar(dodatkowo w tanim supermarketowym wydaniu).

Dla mnie osobiście to Craven spunktował to idealnie:

No właśnie czasem ludzie mają taki problem: pretensje, że poszli do kina a tam zobaczyli film, który zrobił reżyser, a nie ten który oni sobie wymyślili :)

Dysputa ucieka nam w niebezpieczne rozstaje, bo zamiast klarować pojedyncze rzeczy, to rodzi kolejne do dyskusji. To wspaniała rzecz, ale przy kawie i faktycznej dyskusji a nie blogowokomentowym ping-pongu. Pozdrawiam szczerze, ale eotuję.
10-08-2010 23:45
~Gall Anonim

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
0
Tak w ogóle... Uderzyła mnie myśl, że zarzut stawiany "Incepcji", że sny u Nolana są zbyt mało oniryczne, może być w ogóle całkowicie nietrafiony. (Żeby nie było, ja sam stawiałem w innym miejscu ten zarzut filmowi).

@Scobin
"Jeśli dobrze pamiętam, sny w filmie nie mogły być za bardzo odjechane, ponieważ to nie są stricte sny, ale podróbki symulujące rzeczywistość; takie, w które mogłaby uwierzyć ofiara ekstrakcji lub incepcji."

Zgoda, ale czy nie powinniśmy pójść jeszcze dalej? Czy ten cały pożądany oniryzm nie jest przypadkiem domeną poetów i Lyncha, a nie "regularnych" snów? Czy Wam na co noc faktycznie śnią się odjechane, abstrakcyjne, niesamowite sny? Bo doszedłem do wniosku, że mnie... nie. Moje sny są przeważnie zwyczajne. Ot, kogoś spotykam, z kimś rozmawiam, odwiedzam znane mi miejsca, wracają w lekko zniekształconej formie wspomnienia, wszystko się miesza, owszem -- ale miesza w bardzo umiarkowanym stopniu. Czy gdyby Nolan zaserwował nam wizje rodem z "Alicji w Krainie Czarów", to nie byłoby to w sumie bardziej naciągane?
11-08-2010 00:21
Siman
    @Eva
Ocena:
0
W Incepcji problem polega na tym, że ciężko znaleźć dwie negatywne opinie, które byłyby zgodne co do tego DLACZEGO to taki kiepski film. Ba! Ciężko nawet znaleźć dwie entuzjastyczne opinie, które by się pokrywały w ocenie, dlaczego ten film jest taki dobry.

No bo spójrz na takiego mocno objeżdżanego Avatara. Powiem, że to film ładny, świetnie zrobiony, ale pusty treściowo, a do tego zrzynający z Pocahontas/Tańczącego z wilkami i wyczerpałem właśnie 95% możliwych zarzutów, jakie stawiano temu filmowi.

A Incepcja?

Ty, Evo, wytykasz filmowi patos i jesteś chyba jedyną osobą, która ma o to do Incepcji pretensje. Do tego bolą cię luki logiczne, a ja spotkałem się z opiniami, że Nolan za bardzo skupiał się na doprecyzowaniu swojego pomysłu i przez to całości zabrakło polotu (czyli: luk powinno być więcej z korzyścią dla akcji). Ninetongues wytyka niewykorzystanie pomysłów i za mało efekciarstwa, tymczasem recenzent IRS tymczasem uważa, że efekciarstwa było za dużo, a pomysłów w ogóle. Tobie się sam pomysł na konstrukcję snów podobał (gdyby nie te luki), a dla tegoż recenzenta jest beznadziejny, bo logiczny, a nie oniryczny. NT jest rozczarowany, że to nie jest s-f tylko sensacja w stylu Ocean's, a dla komentujących pod recenzją na Esensji jest to zdecydowanie s-f i to s-f zżynający z innych filmów s-f na potęgę. Są tacy, którzy uważają, że film jest świetną sensacją, ale niepotrzebnie przegadaną, a inni, że to bardzo dobry thriller psychologiczny, gdyby tylko wywalić z niego wszystkie pościgi i strzelaniny.

Krótko mówiąc: gdyby 10 krytykom Incepcji dać jeden dzień na poprawienie scenariusza, każdy poprawiłby co innego. A po porównaniu swoich wersji miałby do 9 pozostałych pretensje, że wywalili akurat to, co było dobre, a zignorowali oczywiste i niewybaczalne błędy.

Dlatego jak na razie im dłużej słucham krytyki Incpecji, tym bardziej utwierdzam się w przekonaniu, że był to film świetny. ;)
11-08-2010 00:28
Ninetongues
   
Ocena:
+1
Mnie najbardziej osobiście zadziwia moje własne stwierdzenie, że Incepcja po prostu mi się nie podobała. Że to zły film jest.

Bo generalnie my, fantaści, geeki, czy jak tam nas nazwać, mamy często dosyć podobne zdania. Że Avatar to ładna wydmuszka - zgadzamy się. Że District9 był świetny - zgadzamy się. Że Batman Nolana jest dobry - zgadzamy się. Że warto napalać się na Sucker Punch - zgadzamy się. Że Sherlock Holmes był doskonały - zgadzamy się. Itp, itd.

Ale takie różnice przy odbiorze jednego i tego samego filmu? Wielu uważa, że to kino genialne. Ja (i np. Eve, jak mniemam) uważam że to porażka.

Zero, albo 10/10.
Gniot, albo objawienie.

Ciekaw jestem, czy któraś ze stron ma rację...
11-08-2010 00:30
Alkioneus
   
Ocena:
0
NT

Przychodzą na myśl wojny o Avatara, też drastycznie podzielił geeków.
11-08-2010 00:36
Eva
   
Ocena:
+1
@ Siman
Ale argument z matrixową łyżką i incepcjowym... Gadaniem pozostaje niepodniesiony, niezbity i tylko mój ;-)
Aczkolwiek zgadzam się, że zwykle (oczywiście wedle mnie Incepcja jest wyjątkiem) rozbieżność opinii oznacza, że obiekt opinii jest ok.
11-08-2010 00:57
Siman
    @Eva
Ocena:
0
Niepodniesiony to i owszem, bo w pewnym momencie zmęczyła mnie dyskusja okołoincepcjowa, więc nań nie zareagowałem. ;) Zwłaszcza, że zupełnie przekręciłaś to, co napisałem. Bo twój zarzut, mam wrażenie, odnosi głównie do formy, w jakiej oba te filmy przedstawiały swoje koncepcje, a mój argument dotyczył przede wszystkim ich treści. W efekcie twój zarzut nie jest dla mnie wielką wadą. Jeśli mamy zgrabnie ujęte filozofowanie o wątłej treści kontra solidny bagaż przemyśleń podany w trochę przegadany sposób, to zdecydowanie wolę to drugie.
11-08-2010 01:07
Eva
   
Ocena:
0
Nie przekręciłam, bo się nie odwoływałam do tego, co napisałeś, byłeś jeno (aż? ;-)) inspiracją do, moim zdaniem, zgrabnego wyartykułowania mojego głównego zarzutu ;-)
Ja wolałaby to pierwsze, gdyby treść (trochę rzekomego, ale to zostawmy może na inną okazję ;-) ) filozofowania w Matrixie była wątła, a nie bardzo widzę w czym matrixowe filozofowanie ma być gorsze od incepcjowego. W ogóle jak mierzysz jakość refleksji, filozofowania i przemyśleń kiedy już szukasz ich w amerykańskich filmach z dużym budżetem, efektami specjalnymi i liczbą strzałów większą od tej, która pada w ciągu roku w Iraku? Bo ja właśnie formą. Przemyślenia, refleksje i filozofowania mają to do siebie, że prawie wszystkie (a już na pewno wszystkie te, które występują w amerykańskich wysokobudżetowych filmach akcji) można strywializować i zbanalizować, więc liczy się tylko ich forma.
I w Incepcji i w Matriksie masz iluzję. Tu i tu życie bądź nie życie w niej stanowi twój wybór. Tu i tu masz takich, którzy wolą uciec w złudzenia niż żyć "naprawdę". Dlaczego to, że niekiedy masz tak nas... khym, poprzewracane w głowie, że ucieczka w złudzenia nie da Ci nawet chwilowej ulgi bo od siebie nie uciekniesz ma być refleksją lepszą jakościowo od tej, że jak nie będziesz się pilnował to dasz się stłamsić światu/systemowi? Bo dawno takiej nie było, a ta z Matrixa już się przejadła?
11-08-2010 01:28
Ninetongues
   
Ocena:
0
+ fakt, że filmy to przede wszystkim obraz, a nie gadanie.

Łyżka : Gadanie
5 : 0
11-08-2010 02:05
Siman
    @Eva
Ocena:
+1
Przecież dokładnie to opisałem w swoim wpisie. Matriks, choć szczerze lubię ten film (w końcu wychowałem się na nim) był dosyć płytki pod względem rzeczonej iluzji. Jednowymiarowy to dobre określenie: wchodzimy za dekoracje, widzimy tekturę podpieraną drewnianą belką i już nigdy się na to nie nabierzemy. Tak samo w Matriksie: wzięcie czerwonej pigułki sprawia, że Matrix już nigdy nas nie oszuka. To sprawia, że po początkowym zaskoczeniu film nie ma nam już nic w tej kwestii do zaoferowania. Jest rzeczywistość wirtualna i rzeczywistość prawdziwa, linie podziału są jasne, nie ma miejsca na wątpliwości.

Iluzja Incepcji jest głębsza, bo do końca niejasna, opresyjna, odwołująca się do naszych pierwotnych lęków. Jest po prostu iluzją skuteczną: nigdy nie jesteśmy do końca pewni, czy to prawda czy też właśnie jesteśmy kolejny raz okłamywani. Mało który film tak konsekwentnie prowadzi ten wątek, większość w pewnym momencie odsłania karty (co niekoniecznie musi być wadą), jak choćby niedawna Wyspa tajemnic czy nolanowskie Memento. Albo popada mimowolnie w bełkot, jak Parnassus. Nolan to pociągnął do końca i nie poległ przy tym (choć ty będziesz miała na ten temat pewnie inne zdanie).
11-08-2010 02:05
earl
   
Ocena:
0
Byłem wczoraj na "Incepcji". Szedłem na film z mieszanymi uczuciami, zwłaszcza jak dowiedziałem się, że jest to coś a la "Matrix". Nie przepadam za Matrixem, obejrzałem tylko 1 część i to też w kawałkach, bo całości na raz nie mógłbym strawić. Natomiast "Incepcja" poza pierwszym kwadransem, na którym przysypiałem z nudów, wciągnęła mnie i spodobał mi się ten film, tym bardziej, że, tak jak Scobin, ja oglądałem go pod kątem sensacji i wartkiej akcji. A pod tym względem producenci się sprawdzili.
11-08-2010 07:28
27532

Użytkownik niezarejestrowany
   
Ocena:
+5
"+ fakt, że filmy to przede wszystkim obraz, a nie gadanie."

Obejrzyj 12 Gniewnych Ludzi.

1,5 h nieustannego niemal gadania. 12 kolesi siedzi w pokoju i gada.

Film jest w top20 filmów na Filmwebie i top10 na IMDb.
11-08-2010 07:44

Komentowanie dostępne jest po zalogowaniu.