03-04-2012 16:11
Rozwój postaci w Infusion
W działach: infusion, autorki, d20, game design, almanach | Odsłony: 25Minęło zaledwie kilka miesięcy zabawą regułami d20 a już przestało mi się to podobać, i to w wielu miejscach. Podział na Klasy wydał mi się sztuczny, klasyczny "poziomowy" rozwój postaci nienaturalny, "exp" abstrakcyjny itp. itd.
Z lekkim tylko bólem wywaliłem tę część do kosza. Szkoda trochę czasu i tyle.
Co zamiast tego?
Brak klas, brak poziomów. Tworzymy własnego Natchnionego i wydajemy punkty na Atuty, Techniki, Moce i Style zgodnie z naszym widzimisię. Żadnych tabelek.
Co za tym idzie: brak pełnej kompatybilności z innymi grami "stawianymi" na SRD 3,5 i rezygnacja z "Rzutów Obronnych". W zamian - mniej cyferek, mniej liczenia, mniej kombinowania, za to więcej wyboru.
Jak konkretnie wyglądać będzie rozwój postaci?
"Poziom postaci" został zastąpiony Potęgą. Potęga dzieli się na Potęgę właściwą i Potencjał.
Potencjał zdobywasz, gdy twoja postać dokonuje istotnych rzeczy w trakcie sesji. Może to być wypełnienie zleconego zadania, walka z wymagającym przeciwnikiem albo znalezienie sprytnego rozwiązania problemu. Ot, dostajesz 2 punkty, bo pokonałeś ważnego przeciwnika, albo przekonałeś do pomocy wodza klanu Shiuil.
Potencjał zbierasz, póki go nie wykorzystasz na rozwój postaci. A jak? Ano: w wybranych momentach przygody, Mistrz przedstawia bohaterom co najmniej dwie opcje rozwoju do wyboru. Najczęściej w postaci Atutów, Technik lub Mocy, i, co najważniejsze - unikalnych!
W dodatku opcje rozwoju powinny być związane z tematem i miejscem przygody. Oto przykład:
Gracze A i B zbierali Potencjał przez dwie przygody.
Gracz A ma Potencjał 2, gracz B ma 3.
Na ostatniej sesji podróżowali po bagnach i ochraniali karawanę selajskich pionierów, którzy w ruinach na tych bagnach chcą postawić swoją enklawę. W ruinach pokonali niebezpieczną bestię: Jahaka.
Podczas sesji pojawia się "spokojny moment" (chillout), kiedy to bohaterowie uzupełniają ekwipunek, bawią się, wchodzą w interakcje itp.
W tym momencie MG przedstawia im (przygotowane dla tej przygody) opcje rozwoju:
Człowiek z Bagien (Atut)
Zahartowałeś się podróżując przez bagna Światmaszyny. Nie straszne ci gryzące owady, błoto wlewające się do butów, ani zalewający oczy pot.
Bonus: nigdy nie otrzymujesz kar do umiejętności za niesprzyjające "okoliczności przyrody", ani do walki za trudny teren.
Koszt: 2 punkty Potęgi
Oko Jahaka (Technika)
Jahaki to straszliwe bestie, a pokonanie jednego z nich to wielki honor. Zgodnie ze starym zwyczajem łowców z latającej dżungli Echo wyciąłeś twarde, fasetkowe oko potwora i teraz nosisz je z dumą jako amulet.
Bonus: jako pogromca Jahaka potrafisz znajdować szczeliny w najszczelniejszym nawet pancerzu. Zadając obrażenia zawsze ignorujesz 2 punkty pancerza.
Koszt: 3 punkty Potęgi
Gracze mają chwilę, zastanawiają się nad wyborem a potem kupują to, co im odpowiada wydając punkty Potęgi, albo oszczędzają je na jakąś inną okazję.
Wydane punkty Potencjału dodaje się do Potęgi. Dzięki temu spoglądając na wartość Potęgi możemy łatwo stwierdzić kto jest (teoretycznie) mocniejszy w danej chwili. W przyszłości pozwoli to odpowiednio dobierać bohaterom przeciwników.
I tyle.
W ten sposób rozwój postaci jest:
- w miarę logiczny (a przynajmniej oparty na zdrowym rozsądku),
- fabularny (wykupione rozwinięcia zapisuje się na Karcie tworząc historię dokonań postaci),
- ciekawy (bo nigdy nie wiadomo, co wymyśli MG następnym razem) oraz
- zachęcający do wstrzemięźliwości (nikt nie może ot tak sobie się przepakować).
Wady? Dużo zależy od MG. Musi przygotować na każdą (prawie) sesję jakieś ciekawe rozwinięcia.
Pozostałych Technik (nie unikalnych) Atutów, Mocy itp. bohaterowie nadal mogą się uczyć "na własną rękę" również korzystając ze zdobytego Potencjału, u miejscowych nauczycieli sztuk walki, mentorów, specjalistów itp., więc nie są ograniczeni do rozwinięć unikalnych, ani do momentów chilloutu.
Początkowa Potęga postaci to 13 plus 7 punktów do rozdzielenia przy tworzeniu, co daje 20. Odpowiada to mniej więcej 5-7 poziomowi w d20.
A co z Klasami prestiżowymi? To się jeszcze okaże.
(Tekst został ozdobiony ilustracją autorstwa Mikaela Legera "Wolf Trap". Inne jego ilustracje do obejrzenia tutaj)
(Tekst został ozdobiony ilustracją autorstwa Mikaela Legera "Wolf Trap". Inne jego ilustracje do obejrzenia tutaj)
11
Notka polecana przez: Aesandill, Albiorix, Aravial Nalambar, Ifryt, Indoctrine, KFC, MEaDEA, Radagast Bury1, Salantor, WekT, zegarmistrz
Poleć innym tę notkę